آشنایی با ساختار دستورات در برنامه نویسی swift
جلسه دوم: Basic Syntax
در این جلسه می خواهیم اصول پایه ای از ساختار نحوی Swift 4 را بررسی نماییم.
بیایید از برنامه Hello World! که برای محیط OS X ساخته شده، شروع کنیم که شامل کد import Cocoa مطابق زیر می باشد:
/* My first program in Swift 4 */
var myString = "Hello, World!"
print(myString)
اگر همان برنامه را برای محیط ioS ایجاد کرده باشید، برنامه شما حاوی import UIKit بوده و مطابق زیر خواهد بود:
import UIKit
var myString = "Hello, World!"
print(myString)
زمانی که برنامه فوق را با استفاده از محیط مناسب اجرا کنید، نتیجه زیر را به دست خواهید آورد:
Hello, World!
اکنون بیاید باهم به ساختار پایه ای یک برنامه Swift 4 بپردازیم. با این کار، فهم و درک بلوک های سازنده اصلی زبان برنامه نویسی Swift 4 برای شما آسان خواهد شد.
Import در زبان Swift 4
عبارت import برای وارد کردن مستقیم هر چارچوب Objective-C (یا کتابخانه C) به داخل برنامه Swift 4 استفاده می شود. برای مثال، عبارت import cocoa باعث می شود تمام کتابخانه های Cocoa، API ها و runtimeها از لایه توسعه برای همه OS X ، قابل دسترس در Swift 4 باشد.
Cocoa در Objective-C پیاده سازی شده و یک مجموعه فوق العاده از C است، بنابراین ترکیب C و حتی C++ در اپلیکیشن های Swift 4 را برای شما آسان می کند.
Tokenها در Swift4
برنامه Swift 4 حاوی توکن های مختلفی هست و یک توکن می تواند یک کلید واژه، شناسه، ثبات، رشته حرفی یا یک نماد باشد. برای مثال عبارت Swift 4 زیر شامل سه توکن است:
print("test!")
The individual tokens are:
print("test!")
(Comments) توضیحات
توضیحات مانند متن های کمکی در برنامه Swift 4 هستند. آنها توسط کامپایلر نادیده گرفته می شوند. توضیحات چندخطی با /* شروع شده و با کاراکترهای */ خاتمه می یابند، مانند زیر:
/* My first program in Swift 4 */
توضیحات چند خطی می توانند در Swift 4 تو در تو باشند. عبارت زیر در Swift 4 یک ساختار معتبر برای این حالت است.
/* My first program in Swift 4 is Hello, World!
/* Where as second program is Hello, Swift 4! */ */
توضیح تک خطی با استفاده از // در شروع توضیح نوشته می شود.
// My first program in Swift 4
Swift 4 نیازی ندارد که بعد از هر عبارت در کد خود ، یک semicolon (؛) تایپ کنید، هرچند که اختیاری است؛ و اگر از semicolon استفاده می کنید، کامپایلر در مورد آن شکایتی نمی کند.
با این حال، اگر شما از چندین عبارت در یک خط استفاده کنید، لازم است یک سمیکالون به عنوان فاصله استفاده کنید، در غیر این صورت، کامپایلر آن را یک خطای نحوی در نظر می گیرد. شما می توانید برنامه Hello World! بالا را به شرح ذیل بنویسید:
/* My first program in Swift 4 */
var myString = "Hello, World!"; print(myString)
شناسه ها
شناسه Swift 4 نامی هست که برای شناسایی یک متغیر، تابع یا هر موردی که توسط کاربر تعریف شده، استفاده می شود. یک شناسه با یک حرف الفبا A تا Z یا a تا z یا یک خط تیره _ که با اعداد 0 تا 9 دنبال می شود، شروع می شود.
Swift 4 اجازه استفاده از کاراکترهای ویژه مانند @، $ و % در نام شناسه ها را نمی دهد. Swift 4 زبان برنامه نویسی حساس به حروف است. از این رو، Manpower و manpower دو شناسه متفاوت در Swift 4 هستند. در ادامه چند مثال از نام شناسه های معتبر آورده شده است:
Azad zara abc move_name a_123
myname50 _temp j a23b9 retVal
برای استفاده از کلمات رزرو شده به عنوان نام شناسه، نیاز هست یک (‘) قبل و بعد از کلمه نوشته شود. برای مثال class یک شناسه معتبر محسوب نمی شود، اما عبارت ‘class’ معتبر است.
کلمات کلیدی
کلمات کلیدی زیر در Swift 4 رزرو شده می باشند. این کلمات رزرو شده نمی توانند به عنوان متغیر، ثبات یا هر نام شناسه ای استفاده شوند، مگر این که با (‘) محصور شده باشند.
کلمات کلیدی استفاده شده در اعلان ها
کلمات کلیدی استفاده شده در جملات
کلمات کلیدی استفاده شده در عبارات و نوع ها
کلمات کلیدی استفاده شده در زمینه های خاص
فضاهای خالی
یک خط شامل فضای خالی، احتمالاً حاوی یک توضیح، به عنوان یک خط خالی شناخته شده و در swift 4 کامپایلر کاملاً آن را نادیده می گیرد.
فضای خالی، واژه ای است که Swift 4 برای توصیف کاراکترهای خط جدید، tabها، blankها و توضیحات استفاده می کند. فضای خالی یک بخش از جمله را از بخش دیگر جدا می کند و کامپایلر را قادر می سازد یک جمله را از جمله دیگر تفکیک کند همانند int، ends و شروع المان بعدی. از این رو در جمله زیر:
var age
باید حداقل یک کاراکتر فضای خالی (معمولاً خط فاصله) بینvar و age باید باشد تا کامپایلر قادر به تفکیک آنها باشد. از طرف دیگر، عبارت زیر را در نظر بگیرید:
int fruit = apples + oranges //get the total fruits
کاراکترهای فضای خالی بین fruit و = و apples مورد نیاز نیست، اگر چه استفاده از برخی از این کاراکترها، برای خوانایی بهتر اختیاری هستند.
تعداد خط فاصله در دو طرف یک عملگر باید برابر باشد.
int fruit = apples +oranges //is a wrong statement
int fruit = apples + oranges //is a Correct statement
Literal
یک literal نمایشی از کد منبع از یک نوع صحیح، اعداد شناور یا نوع رشته ای می باشد. در ادامه چند مثال از Literal ها آورده شده است:
92 // Integer literal
4.24159 // Floating-point literal
"Hello, World!" // String literal
چاپ کردن در Swift
برای چاپ هر چیزی در Swift ما باید کلمه کلیدی ‘print’ را استفاده کنیم. Print سه خصیصه متفاوت دارد:
Item: مواردی هستند که باید پرینت شوند.
Separator: فاصله بین Itemها
Terminator: مقداری که خط را باید پایان دهد. بیایید یک مثالی را با ساختار مشابه ببینیم:
print("Items to print", separator: "Value " , terminator: "Value")
// E.g. of print statement.
print("Value one")
// prints "Value one \n" Adds, \n as terminator and " " as separator by
default.
print("Value one","Value two", separator: " Next Value" , terminator: " End")
//prints "Value one Next Value Value two End"
در کد بالا، اولین جمله Print، \n اضافه می کند، خط جدید به طور پیش فرض برای خاتمه به کار می رود. در حالی که در جمله print دوم، عبارت “End” برای خاتمه به کار رفته است.
ما می توانیم بر اساس نیاز خود از جداکننده و پایان دهنده دلخواه خود استفاده کنیم.
ادامه آموزش را در جلسات بعدی دنبال کنید.
این فصل در یک نگاه:
…
در این دوره آموزشی ، برنامه نویسی اندروید و ios را با استفاده از زامارین خواهیم آموخت. همچنین به صورت کاملا پروژه محور ، اپلیکیشن فروشگاهی مشابه دیجی کالا را پیاده سازی خواهیم کرد. در انته…این فصل در یک نگاه:
در این فصل:-نمایش notification به کاربر زمانی که اتفاقاتی از قبیل لایک کردن پست و ... میافتد(این مبحث مبحثی مهم بوده و ج…
توضیحات کلی دوره: با سلام خوش اومدین به حرفه ای ترین دوره ی Swift ابتدای کار ممکن است سوالی برای شما پیش آید: -من نیازی به ساخت اپلیکیشن اجتماعی ندارم چرا باید این دوره را ببینم؟ ج…این فصل در یک نگاه:
…
اپل نویس حرفه ای شوید... با این پکیج کسب درآمد میلیونی کنید.... در این پکیج به نکات ریز و درشت زیادی پرداختیم که خیلی خیلی میتونه به شما کمک کنه که تبدیل به برنامه نویس حرفه ای شوید... …این فصل در یک نگاه:
فصل 16 فصل آخرمون هست و میایم توی این فصل یه سری مباحث کوچیکی که جامونده و کارهای نهایی برای انتشار برنامه توی مایکت های…
با سلام نکته:هیچ نیازی به mac و یا iphone نیست... نکته:هیچ نیازی به بلد بودن برنامه نویسی از قبل نیست... مباحثی که توی این دوره مرور میکنیم میتونه ما رو از سطح صفر برنامه نویسی ios به صد …این فصل در یک نگاه:
در این فصل آپدیت های مربوط به دوره را قرار میدهیم…
با سلام و خسته نباشد خدمت کلیک سایتی های عزیز در ادامه با توضیحات مختصری درمورد دوره ی react native با ما همراه باشید: React Native چیست؟ قطعا یکی از آرزوهای برنامه نویسان این میباشد که ب…این فصل در یک نگاه:
اموزش پرداخت درون برنامه ای بازار در یونیتی-اموزش خرید سکه در بازی-اموزش خرید مصرفی و غیر مصرفی…
توضیحات کلی مجموعه: آموزش مقدماتی تا پیشرفته یونیتی(ساخت بازی توپ چرخنده-اموزش بازی دوبعدی-اموزش بازی سه بعدی اول شخص شوتر-اموزش بازی سه بعدی رالی (ماشین سواری)) سرفصلهای دوره: نصب ی…این فصل در یک نگاه:
آموزش ساخت یک فروشگاه کوچک-آموزش کار با bottom navigation -آموزش کار با تب بار-آموزش کار با scrollview - آموزش کار با ان…
توضیحات کلی مجموعه: آموزش دوره فلاتر از پایه تا پیشرفته(این دوره به دوره متخصص فلاتر تغییر پیدا کرد) درسال های گذشته تعدا زیادی فریمورک معرفی شد که هرکدام تجربه خاص خودش رو داشت،اما فلاتر …این فصل در یک نگاه:
فصل پنجم…
توضیحات کلی مجموعه: درباره گیت: لذت پیش بردن پروژه های برنامه نویسی خود را با بهترین ورژن کنترل سیستم جهان تجربه کنید کامل ترین دوره ی آموزشی گیت و گیت هاب به همراه مثال های کاربردی گی…